2 نوامبر 2022 - پوست شما دریچه ای به سلامت کلی شما است و آنچه روی پوست شما اتفاق می افتد اغلب نشانگر همان چیزی است که در داخل بدن شما اتفاق می افتد. بیماری‌های پوست، مو و ناخن می‌توانند نشانه‌های طیف وسیعی از بیماری‌ها از جمله دیابت باشند.

دکتر Robert S. Kirsner، متخصص پوست، رئیس بخش پوست و استاد علوم بهداشت عمومی در دانشکده پزشکی میلر در دانشگاه میامی علائم هشدار دهنده ی دیابت را که روی پوست ظاهر می شوند و نکات مراقبت از پوست برای افراد مبتلا به دیابت را در این مقاله شرح می دهد.

پرفسور کرسنر، گفت: تقریباً 37.3 میلیون آمریکایی - حدود 1 از هر 10 نفر، به دیابت مبتلا هستند. حدود یک سوم از بیماران مبتلا به دیابت نمی دانند که به این بیماری مبتلا هستند. در حالی که این بیماری می تواند هر قسمتی از بدن را تحت تاثیر قرار دهد، عوارض پوستی این بیماری می تواند اولین نشانه ابتلا به دیابت باشد.

هنگامی که فردی به دیابت مبتلا می شود، علائم مختلفی بر روی پوست او ظاهر می شوند، از جمله:

·        لکه های زرد، قرمز یا قهوه ایروی پوست که اغلب به صورت برجستگی های کوچک سفتی ظاهر می شوند که شبیه جوش هستند. این برجستگی ها در نهایت به پچ ها یا لکه های پوستی متورم و سفت تبدیل می شوند.

·        یک ناحیه تیره‌تر در پوستکه در پشت گردن، زیر بغل، کشاله ران یا جاهای دیگر ظاهر می شود و شباهت به پارچه ی مخملی دارد، که می‌تواند به این معنی باشد که انسولین بیش از حد در خون شما وجود دارد. این نیز اغلب نشانه ای از پیش دیابت است.

·        لکه‌هایی در ساق پاو گاهی خطوطی که فرورفتگی‌های قابل توجهی در پوست ایجاد می‌کنند. معمولا روی ساق پا تشکیل می شوند. در موارد نادر، آنها را روی بازوها، ران ها، تنه یا سایر نواحی بدن خواهید دید.

·        لکه های پوسته پوسته مایل به زردروی پلک و اطراف پلک شما زمانی که سطح چربی خون شما بالاست، ایجاد می شوند. همچنین می تواند نشانه ای از کنترل ضعیف دیابت باشد.

پرفسور کرسنر گفت: یکی از علائم دیابت سختی قسمت فوقانی پشت و بیرون بازوها است. من معمولاً می‌توانم با تکان دادن دست بیمار و لمس آرام پشت بازوی او متوجه شوم که آیا بیمار عوارض طولانی مدت دیابت دارد یا خیر.

هنگامی که دیابت بر پوست تأثیر می گذارد، می تواند نشانه ای از بالا بودن سطح قند خون (گلوکز) باشد. دکتر کرسنر توصیه می کند که اگر هر یک از علائم هشداردهنده ی دیابت را روی پوست خود مشاهده کردید، با یک متخصص پوست صحبت کنید، او می تواند به شما بگوید که آیا علت آن یک بیماری پوستی است یا این که نشانه بیماری دیگری مانند دیابت است. این امر به ویژه در صورت داشتن پیش دیابت یا سابقه خانوادگی دیابت مهم است.

اگر دیابت دارید، نظارت بر سطح قند خون، پایبندی به برنامه غذایی، یافتن زمان برای ورزش و مدیریت استرس می تواند در اولویت باشد، اما دکتر کرسنر می گوید که مراقبت از پوست نیز نقش کلیدی در کمک به مدیریت بیماری ایفا می کند.

روال مناسب مراقبت از پوست می تواند از ایجاد یک بیماری جدی پوستی مانند عفونت، زخم های باز یا زخم غیر التیام پذیر جلوگیری کند. دکتر کرسنر و آکادمی پوست آمریکا نکات زیر را برای مراقبت از پوست توصیه می کنند:

· پوست خود را هر روز مرطوب کنید. مرطوب نگه داشتن پوست به انعطاف پذیری آن و جلوگیری از ترک هایی که اغلب منجر به عفونت می شوند، کمک می کند.

· پاشنه های خشک و ترک خورده را درمان کنید. این می تواند از عفونت جدی، زخم های غیر التیام پذیر و سایر مشکلات جلوگیری کند.

· هنگام حمام کردن از یک پاک کننده ملایم استفاده کنید. صابون های عطری و شوینده های قوی بدن می توانند پوست حساس شما را تحریک کنند. یک پاک کننده ملایم یا یک شوینده مخصوص افراد مبتلا به دیابت به تسکین پوست و جلوگیری از عوارض کمک می کند.

· با آب گرم (نه داغ) حمام و دوش بگیرید. آب داغ می تواند رطوبت پوست را از بین ببرد و احساس خشکی، سفت شدن و ناراحتی به آن بدهد.

· چین های پوست خود را با دقت خشک کنید. پس از استحمام و شنا، پوست بین انگشتان پا، زیر بغل و سایر نقاطی که پوست بر روی هم قرار می گیرد و با هم تماس دارد را به آرامی خشک کنید. اگر آب در این نواحی باقی بماند، می تواند احتمال عفونت پوست را افزایش دهد.

· برای پینه ی روی پای خود به دنبال مراقبت های پزشکی باشید هرگز خودتان اقدام به دستکاری آن نکنید. ممکن است میخچه یا پینه روی پای شما جای نگرانی نداشته باشد. با این حال، هنگامی که دیابت دارید، پوست ضخیم می تواند ترک برداشته و باز شود. ایجاد ترک های عمیق می تواند به یک عفونت جدی مانند سلولیت منجر شود.

· برای عفونت پوست یا ناخن فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. افرادی که دیابت دارند نسبت به افرادی که سیستم غدد درون ریز سالمی دارند، راحت تر به عفونت مبتلا می شوند. عفونت می تواند به سرعت به یک مشکل جدی تبدیل شود.

· تمام بریدگی ها، خراش ها و زخم ها را فورا درمان کنید. برای درمان زخم ها، محل را با آب و صابون بشویید. فقط در صورت توصیه پزشک از پماد آنتی بیوتیک استفاده کنید. همیشه زخم را با باند چسب بپوشانید. برای کمک به بهبودی پوست، هر روز زخم را درمان کنید.

· هر روز پای خود را از نظر قرمزی، پوسته پوسته، خراش، تاول، زخم و بریدگی چک کنید. اگر زخم جزئی دارید، آن را درمان کنید. مراقبت های پزشکی فوری برای سایر زخم ها دریافت کنید.

· ناخن های پای خود را کوتاه نگه دارید. ناخن های بلند و زبر می توانند پوست شما را تحریک کنند. وقتی ناخن های پا بلند می شوند، می توانند از بستر خود خارج شوند یا با یک ضربه ی تصادفی به انگشت پا از بستر جدا شوند. این باعث می شود عفونت زیر ناخن پا آسان تر ایجاد شود. اگر ناخن های پای خود را به درستی کوتاه کنید، می توانید از بریدگی و عفونت احتمالی پا جلوگیری کنید.

· حتی مشکلات جزئی پوست، اگر به درستی درمان نشوند، می توانند برای افراد دیابتی به یک مشکل جدی تبدیل شوند. علائمی که نشان می دهند شما باید به یک متخصص پوست مراجعه کنید شامل ناخن های زرد، بلند شده یا ضخیم است، همچنین پوسته پوسته شدن بین انگشتان پا یا پایین پاها؛ یا پوست مرطوب بین انگشتان پا نیاز به توجه فوری و مراجعه به پزشک دارد.

پرفسور کرسنر گفت: یکی از شدیدترین عوارض در بیماران مبتلا به دیابت، ایجاد زخم است که معمولاً روی پاها ایجاد می‌شود، زیرا این افراد ممکن است حس لامسه ی اندام‌های انتهایی خود را از دست بدهند. اگر این زخم ها به درستی درمان نشوند، می توانند منجر به قطع عضو، عفونت استخوان و حتی مرگ شوند. اگر به دیابت مبتلا هستید و بخشی از پوست شما دچار زخم شده است، توجه به پوست و درمان زودهنگام زخم بسیار مهم است.

اگر در مورد پوست خود نگرانی دارید، به جای مراجعه به کلینیک های زیبایی بدون مجوز پزشکی، به یک متخصص پوست با تجربه و تحصیل کرده مراجعه کنید.

منبع:

https://www.newswise.com/articles/diabetes-and-your-skin